Chrome verbinding niet veilig oplossen

Home / WordPress Handleidingen / Errors / Chrome verbinding niet veilig oplossen

Als je websites bezoekt, wordt er door jouw browser een verzoek gestuurd naar de server waar de website zich op verbindt. Dit gaat meestal goed, maar dit kan ook een keer fout gaan. Dit is het geval wanneer je de ‘verbinding niet veilig’ foutmelding krijgt. Wat deze melding inhoudt, en wat je eraan kunt doen om deze op te lossen, lees je in het onderstaande stappenplan.

Wat betekent verbinding niet veilig?

Zoals je net al las stuurt jouw browser een verzoek naar de server van de website die je graag wilt bezoeken. De browser controleert dan ook direct het certificaat dat de website draagt, om te controleren of de website voldoet aan alle normen rondom privacy en veiligheid. Als de browser een probleem met deze certificaten ondervindt, zal de website niet worden geladen en krijg je een foutmelding te zien.

Variaties van de foutmelding

Elke browser heeft zijn eigen manier om je te vertellen dat de website niet beschikbaar of niet veilig is. We lopen ze stuk voor stuk even door:

Google Chrome

Deze browser geeft de fout als volgt weer:

‘Je verbinding is niet privé. Aanvallers proberen mogelijk je gegevens via naamwebsite.nl te stelen.’. Daarbij geeft Chrome ook direct een foutcode, waarmee het probleem kan worden achterhaald.

Apple Safari

Apple geeft een dergelijke fout weer als ‘Deze verbinding is niet privé’. Mogelijk doet deze website zich voor als naamwebsite.nl om jouw persoonlijke of financiële gegevens te stelen. Ga terug naar de vorige pagina’. In tegenstelling tot Chrome worden geen foutcodes gemeldt, maar Apple geeft je wel de mogelijkheid de certificaten te bekijken en vervolgens alsnog de site te bezoeken.

Mozilla Firefox

Firefox laat je in het geval van een niet veilige verbinding het volgende weten:

 ‘Je verbinding is niet beveiligd. De eigenaar van naamwebsite.nl heeft zijn website onjuist geconfigureerd. Om jouw informatie te beschermen tegen diefstal, heeft Firefox geen verbinding met deze website’, gevolgd door foutcodes.

Microsoft Edge

Hier lees je: ‘Je verbinding is niet privé. Aanvallers proberen mogelijk je gegevens via naamwebsite.nl te stelen.’ Ook hier toont de pagina je foutcodes van het probleem.

Hoe los je een niet veilige verbinding in Chrome op?

Een fout rondom de privacy van een website kan van twee kanten komen: ofwel de kant van de client (jijzelf dus) of die van het certificaat van de website. Voor beide kanten hebben we een aantal stappen voor je op een rijtje gezet.

Stappenplan om de verbinding privé te maken

Stap 1. Ververs de pagina

Een van de meest simpele stappen, die toch goed kan helpen. Sluit eerst je hele browser, en laad de pagina vervolgens opnieuw. Het is namelijk mogelijk dat er iets niet helemaal goed ging in jouw browser, of dat de website de tweede keer een andere certificering uitgeeft.

Stap 2. Check de klok van je computer

Als je de verkeerde tijd en / of datum hebt ingesteld op je computer, kan de toegang tot een site geweigerd worden. Controleer dus of de tijd automatisch op de juiste tijd voor jouw regio staat ingesteld.

Stap 3. Wis de cachegegevens en cookies in je browser

Soms kan het veiligheidsrisico ook te maken hebben met eerder behandelde cache of cookies. Door deze te verwijderen kan de ‘verbinding niet veilig’ melding verholpen worden. Wil je niet direct alle gegevens verwijderen, zonder zeker te weten dat dit je verder helpt? Open dan een pagina in incognitomodus. Als dit goed werkt, kun je alsnog de cache en cookies van je browser verwijderen. Dit doe je als volgt:

  1. Open de instellingen van Chrome, via de drie puntjes rechts naast de adresbalk
  2. Zoek naar ‘Privacy en Beveiliging’
  3. Klik op ‘Browsergegevens wissen’
  4. Bepaal van welke periode jij de gegevens wilt wissen
  5. Bepaal welke gegevens je wilt wissen
  6. Wis de gegevens

Stap 4. Wis je SSL-status

Ook deze status kan er, net als de cachegegevens, voor zorgen dat zaken niet volledig met elkaar gelijklopen. De SSL-certificaten worden steeds opgeslagen, om bij een volgend bezoek sneller te kunnen verbinden. Soms wordt echter een verkeerd SSL-certificaat opgeslagen. Probeer daarom alle certificaten te verwijderen en opnieuw verbinding te maken met de website.

Stap 5. Schakel je VPN of antivirussoftware even uit

Zowel je VPN-verbinding als je antivirus kunnen botsen met de netwerkinstellingen van je computer. Deze botsing kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je bepaalde certificaten of verbindingen van websites niet kunt ophalen, waardoor je de ‘verbinding niet veilig’ melding in Chrome krijgt. Schakel daarom zowel een eventuele VPN-verbinding als antivirussoftware even uit, om te kijken of dit het probleem verhelpt. Vergeet vervolgens niet deze software weer terug in te schakelen als je klaar bent op de website, of het uitschakelen ervan niet geholpen heeft om de foutmelding te verhelpen.

Stap 6. Controleer de gegevens van het certificaat

Soms heeft een website niet door dat een certificaat verlopen is. Doordat deze niet op tijd door de eigenaren is vernieuwd, kun jij niet op de website kijken. In Chrome kun je dit gemakkelijk bekijken door op het hangslot te klikken dat je terugvindt in de adresbalk, voor de URL. Daar staat dan informatie over het certificaat.

Meerdere sites hebben ook alternatieve domeinen voor hun website. Zo worden bijvoorbeeld https://naamwebsite.nl en http://www.naamwebsite.nl als twee losse domeinen gezien. Controleer of er dergelijke alternatieven beschikbaar zijn en check ook of je op deze domeinen de ‘verbinding niet veilig’ error krijgt.

Stap 7. Start je computer en router opnieuw op

Als helemaal niets werkt, is het verstandig je computer even opnieuw op te starten. Vooral vervelend als je veel bestanden hebt open staan, maar het kan echt helpen. Kijk hierbij ook meteen of er voor je computer software updates beschikbaar zijn: oudere versies kunnen soms ook roet in het eten gooien bij het opvragen van een certificaat. Om het zekere voor het onzekere te nemen kun je ook meteen even je router herstarten.

Vraag het een WordPress Specialist

Heb je alle stappen doornomen, maar nog steeds een foutmelding? Aarzel dan niet en neem contact op met een deskundige op dit gebied. Ook WP Specialist heeft genoeg kennis in huis om jou met dit probleem te helpen. Samen met jou zoeken we dan naar een oplossing voor het probleem, zodat jij hopelijk binnen no time weer zorgeloos kunt surfen.

Eén reactie

  1. Stap 3 heeft voor mij geholpen

Geef een reactie