HTTP 503 error “Service unavailable” oplossen

Home / WordPress Handleidingen / Errors / HTTP 503 error “Service unavailable” oplossen

Een foutmelding op je site zien verschijnen is nooit leuk. Helemaal niet als het een nietszeggende error als de HTTP 503 Error / Service unavailable is. Toch kun je met behulp van ons stappenplan de meest voorkomende problemen rondom een HTTP 503 Error opsporen en verhelpen, zodat je site weer vlekkeloos kan werken.

Wat betekent 503 service unavailable?

Een foutcode als 500, 502 of 503 geeft aan dat een bepaalde site niet bereikbaar is. In het geval van een 503 Service Unavailable betekent dit dat de gezochte server op dit moment niet beschikbaar is. Zo’n melding kan ontstaan wanneer het te druk is op een bepaalde site, of wanneer de site in onderhoud is. Het betekent echter niet dat de site niet meer online of inactief is, maar enkel en alleen dat de site nu niet bereikbaar is. Wat de 503 Service Unavailable Error zo vervelend maakt, is dat deze foutmelding verder niet aangeeft wat er aan de hand is. Er wordt alleen gezegd dat de service tijdelijk niet beschikbaar is, en niet waarom.

In sommige gevallen komt de HTTP 503 Error doordat WordPress je website kortstondig in onderhoud zet om bijvoorbeeld plug-ins of thema’s op je website te kunnen updaten. Deze onderhoudsperioden zijn vaak wel heel kort. Als de foutmelding zich langere tijd voordoet, heb je wel een probleem. Je klanten kunnen namelijk je website niet meer bereiken, en jij kunt niet meer inloggen op de Admin van je website. Met ons stappenplan heb je de grootste kans om het achterliggende probleem te tackelen, zodat je website snel weer naar behoren functioneert.

Hoe los je de 503 service unavailable error op?

Het lastige aan de 503 Service Unavailable foutmelding is dat er zo weinig informatie wordt gegeven over de aanleiding van de foutmelding. Daarom is het belangrijk stap voor stap af te werken wat mogelijke problemen kunnen zijn, zodat je geen enkele oorzaak mist.

Stappenplan 503 service unavailable error oplossen

Stap 1. Het deactiveren van je plug-ins

Het eerste wat je wilt controleren zijn de plug-ins die je gebruikt op je WordPress website. De compatibiliteit van deze plug-ins zorgt namelijk regelmatig voor een 503 Service Unavailable foutmelding. Om erachter te komen of dit de oorzaak is van de foutmelding, schakel je tijdelijk alle plug-ins even uit.

Aangezien de foutmelding ervoor zorgt dat je niet kunt werken vanuit de Admin van WordPress, is het nodig om je FTP-client te gebruiken. Als je er nog geen hebt, is het verstandig FileZilla te downloaden. Deze client wordt ook voor dit stappenplan gebruikt.

Volg de onderstaande stappen om al je plug-ins te kunnen deactiveren:

  1. Open je FTP-client
  2. Ga naar de hoofdmap van je WordPress-installatie. Deze heeft vaak de naam van je website, maar kan ook vallen onder html, public, public_html of www/
  3. Als je de map hebt gevonden, open deze dan. Ga vervolgens op zoek naar de map ‘wp-content’.
  4. In deze map vind je een andere map, waarin al je plug-ins staan.
  5. Klik met je rechtermuis op deze map en geef deze een andere naam. Kies voor een opvallende naam, met bijvoorbeeld oud of inactief erin verwerkt, zodat je deze straks makkelijk kunt herkennen.

Met deze nieuwe naam kan WordPress de gebruikte plug-ins niet meer vinden, en worden ze direct uitgeschakeld op je site. Controleer nu of de 503 Service Unavailable Error is verdwenen. Als dit het geval niet het geval is, hernoem je de map weer terug naar de oorspronkelijke naam en ga je door naar stap 2. Is de foutmelding wel verdwenen? Hernoem je map dan ook terug, en ga stap voor stap elke plug-in individueel uitschakelen. Elke plug-in heeft een eigen mapje, waardoor deze allemaal makkelijk terug te vinden zijn. Hiervoor volg je de volgende stappen:

  1. Hernoem de bovenste map naar een willekeurige naam
  2. Controleer of de website geen 503 foutmelding meer weergeeft
  3. Is de foutmelding er nog? Verander de naam terug naar de oorspronkelijke naam en ga verder bij de volgende map
  4. Is de foutmelding verdwenen? Controleer dan of er voor de desbetreffende plug-in updates zijn, vervang de plug-in door een andere aanbieder of verwijder de plug-in volledig.

Het is belangrijk alle plug-ins zorgvuldig te controleren, ook al heb je er een hele boel. Heb je alle plug-ins gecontroleerd, maar nog steeds een foutmelding? Ga dan door naar de volgende stap.

Stap 2. Het deactiveren van je WordPress-thema

Ook het thema van je WordPress website kan de reden zijn voor je 503 Service Unavailable probleem. Om te controleren of het thema ook daadwerkelijk de boosdoener is, volg je de volgende stappen:

  1. Log in bij de WordPress-Database door gebruik te maken van phpMyAdmin
  2. Ga naar ‘wp_options’ en ga naar ‘zoeken’ of ‘search’
  3. Voer een zoekopdracht met de term ‘template’ bij ‘option_name’ uit
  4. ‘Option_value’ geeft nu de naam weer van je huidige thema. Verander deze naar een standaard WordPress-thema. Vaak zijn deze gekoppeld aan het jaartal, dus kies voor twentynineteen of twentytwenty.

Controleer nu of je website de 503 Service Unavailable nog steeds weergeeft. Is dit niet het geval, lag het inderdaad aan je thema. Kies ervoor om je thema opnieuw te installeren of upload een recente back-up naar WordPress.

Stap 3. Het tijdelijk uitschakelen van je CDN

De 503 Service Unavailable Error hoeft niet altijd afkomstig te zijn door een fout op de website zelf. Dit kan namelijk ook komen door je Content Delivery Network. Als je zo’n CDN gebruikt, is het verstandig om deze tijdelijk uit te schakelen. Zo kun je controleren of de foutmelding verdwijnt. Hoe je deze uitzet verschilt per CDN, dus kijk dit even na voor je hiermee aan de slag gaat. Gebruik je geen CDN, of verhelpt het uitzetten ervan de foutmelding niet, ga dan naar de volgende stap.

Stap 4. Het beperken van de WordPress Heartbeat

De Heartbeat API zit standaard in WordPress ingebouwd en zorgt ervoor dat content automatisch kan worden opgeslagen, er notificaties van plug-ins te zien zijn of laat zien dat een ander aan een artikel werkt. De naam Heartbeat is niet voor niets gekozen: de API is namelijk standaard op de achtergrond aanwezig. Dit proces verbruikt daarom best veel resources, en kan daarmee een 503-error veroorzaken.

De meest eenvoudige manier om te checken of de Heartbeat API inderdaad de boosdoener is, is om deze tijdelijk uit te schakelen. Ga eerst via FTP op zoek naar je huidige thema, en selecteer het bestand functions.php. Druk vervolgens op de rechtermuisknop en ga naar de view/edit optie. Dit opent een lokaal tekstbestand. Voeg hier de volgende code aan toe:

add_action( 'init', 'stop_heartbeat', 1 );
function stop_heartbeat() {
wp_deregister_script('heartbeat');
}

Sla de nieuwe code op en controleer of de website de foutmelding nog weergeeft. Als dit niet meer is, ligt het inderdaad aan de Heartbeat. Deze uitzetten is echter zonde, omdat het veel nuttige functies heeft. Daarom is het verstandig de Heartbeat wel te vertragen. Dit gaat het gemakkelijkste via de Heartbeat Control plug-in. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Download de Heartbeat control plug-in en activeer deze
  2. Ga naar Instellingen  Heartbeat control
  3. Zoek naar de optie Modify Heartbeat en verlaag de frequentie zover mogelijk

Als je hiermee klaar bent, sla je alle veranderingen op. Pas vervolgens het functions.php bestand weer aan door de code die je net hebt toegevoegd weer te verwijderen. Als het goed is, moet de site dan nu weer naar behoren werken.

Stap 5. Het verhogen van de resources op je server

Als het probleem zich blijft voordoen, is het waarschijnlijk te wijten aan een tekort van server-resources. Dit heeft vaak te maken met je hostingpakket. Probeer niet direct te upgraden naar een duurder pakket, maar leg je problemen eerst voor aan de klantenservice. Leg daarbij uit dat je alle vorige stappen al hebt geprobeerd, maar dat niets werkt. Zij kijken dan met je mee of er misschien een andere oplossing gevonden kan worden.

Stap 6. Logbestanden en WP_DEBUG

Het laatste redmiddel dat je kunt gebruiken is het controleren van de logbestanden van je website. Met de WordPress Debug optie kun je naar alle foutmeldingen die je website geeft kijken en deze evalueren. Hoewel je geen directe verwijzing zal zien naar de oorzaak van de 503 Internal Server Error, kan dit bestand je laten zien waar zich problemen voordoen. Dit helpt je gerichter te zoeken naar een oplossing.

Vraag het een WordPress Specialist

Blijft die vervelende 503 Internal Server Error zich nog steeds voordoen? Geen paniek, onze WordPress specialisten helpen je er graag mee verder. Zij kijken samen met jou nogmaals of alle stappen goed en volledig zijn doorlopen, en doen er alles aan om jouw website weer zonder foutmeldingen te laten werken.

Geef een reactie