Los de 504 Gateway error op in WordPress

Home / WordPress Handleidingen / Errors / Los de 504 Gateway error op in WordPress

De 504 Gateway Timeout error komt vaak voor op WordPress websites en is ook een van de bekendere 5xx foutmeldingen die een website kan weergeven. Net zoals alle 5xx foutmeldingen, laat ook de HTTP 504 Error niet zien wat de oorzaak van de fout is. Met dit stappenplan leggen we je uit wat de foutcode betekent, en ook hoe je het kunt oplossen.

Wat betekent de 504 Gateway Timeout error?

Als je een website bezoekt via een browser, vraagt deze browser om toegang aan de serve die de website host. Dit verzoekt wordt in de server verwerkt. Als deze geaccepteerd wordt, stuurt de server de juiste bestanden terug. Als dit verzoek in de server mislukt, krijg je een 5xx Server Error code, waar de 504 Gateway Timeout er een van is.

De 504 Error ontstaat wanneer twee servers van de website samen moeten werken om het verzoek te accepteren, maar de hoofdserver te lang op de upstream servermoet wachten. 

Variaties van de 504 Gateway Timeout error

Elke browser, server of website kan zijn eigen draai aan het weergeven van een 504 Gateway Timeout error geven. Je kunt dus verschillende vormen tegenkomen, onder meer deze:

  • 504 Gateway Timeout
  • Gateway Timeout Error
  • HTTP Error 504 ( – Gateway Timeout)
  • 504 Error
  • Deze pagina werkt niet: de server reageert niet

Er zijn nog veel meer verschillende variaties om deze fout weer te geven. Als jouw website dus andere termen gebruikt, kun je er toch vanuit gaan dat het om dezelfde serverfout gaat.

Hoe los je de 504 error op?

Nu je weet wat de foutmelding betekent, wil je deze natuurlijk graag oplossen. Omdat de errorcode niet aangeeft wat er misgaat, is het belangrijk om onderstaand stappenplan secuur en volledig te doorlopen. Zo weet je zeker dat je bepaalde oorzaken kunt uitsluiten.

Stappenplan 504 Gateway Timeout error oplossen

Stap 1. Laad de pagina opnieuw

De makkelijkste en snelste manier om de error mogelijk op te lossen, is door de pagina te verversen. Dit doe je door gebruik te maken van de F5-toets. Ook kun je controleren of je het probleem ook ervaart in een andere browser. Daarnaast is het verstandig te checken of de error zich alleen bij jou voordoet, of dat meer mensen er last van hebben.

Stap 2. Zet je proxyinstellingen / VPN-verbinding uit

Een proxy of een VPN zit tussen jouw browser en de server die je probeert te bereiken om je privacy te verbeteren. Hoewel het niet vaak voorkomt kan zo’n instelling een 504 error veroorzaken. Door de instellingen van de proxyverbinding of VPN uit te schakelen en de website opnieuw te bezoeken, kun je controleren of dit voor problemen zorgt.

Stap 3. Problemen met DNS controleren

Om je te helpen een verbinding te maken met meerdere servers, kent je computer DNS servers. Deze kunnen ook zorgen voor problemen die een 504 Error veroorzaken. Ga naar de instellingen van je computer en zet je DNS-instellingen terug naar een oudere versie. Controleer vervolgens of de foutmelding is verdwenen.

Stap 4. Controleer je WordPress Database

Een veelvoorkomende oorzaak bij voornamelijk WordPress websites is een beschadigde database. Dit kun je makkelijk oplossen met meerdere beschikbare plug-ins voor WordPress of via phpMyAdmin. Kies hier voor de optie die jou het makkelijkste lijkt. Denk er wel aan om vooraf een backup te maken van je website. Zo kun je deze versie in elk geval weer installeren, mocht er wat misgaan tijdens het legen van je WordPress Database.

Controleer na het legen van je Database weer of je de foutmelding nog terugziet. Als deze er nog is, ga dan door naar de volgende stap.

Stap 5. Controleer je plug-ins en thema’s

Hoewel de kans vrij klein is dat een plug-in of een thema de 504 Error veroorzaakt, is het toch fijn om uit te kunnen sluiten dat dit de oorzaak van het probleem is.

Voor plug-ins is het een handige manier om deze eerst allemaal te deactiveren via FTP. Controleer nu of de foutmelding verdwenen is. Als de foutmelding verdwenen is, ligt het inderdaad aan de plug-ins. Stel ze een voor een weer terug in, en kijk bij elke opnieuw ingeschakelde plug-in of de foutmelding terugkeert. Als je erachter bent welke plug-in voor problemen zorgt, ga je op zoek naar een beschikbare update of verwijder je de plug-in volledig.

Voor een thema op je website geldt net een andere aanpak. Zorg er in ieder geval voor dat ook je thema op de meest recente versie draait. Check vervolgens of de foutmelding nog wordt weergegeven wanneer je de website tijdelijk terugzet naar een standaardthema.

Stap 6. Andere oplossingen

Als dit allemaal niet lukt, sommen we hier nog een paar kleine oplossingen voor je op.

Controleer de foutlogs van je website

In de foutlogs van je website vind je een overzicht van alle fouten op je website. Dit lijkt een onbegonnen klus, maar toch kan deze je helpen om te achterhalen wat je 504 Gateway Timeout veroorzaakt. Alle fouten staan op chronologische volgorde voor je website, dus waarschijnlijk staat de desbetreffende fout bovenaan. Let wel op: de foutcode wordt nergens expliciet vermeldt, dus je zult echt zelf op zoek moeten naar mogelijke fouten. De manier om deze foutlogs op te vragen kan voor elke site verschillen, dus zoek vooral op hoe dit voor jouw WordPress site werkt.

Neem contact op met je hostingprovider

Als je er zelf niet uitkomt, is het altijd verstandig nog contact op te nemen met de hosting provider voor je website. Je bent niet de eerste die bij ze aanklopt voor hulp bij dit probleem, dus met hun expertise kunnen ze je helpen met het lokaliseren van de fout en er mogelijk een oplossing voor vinden.

Vraag het een WordPress Specialist

Lukt het na al deze stappen nog niet om de 504 Gateway Error weg te halen van je website? Neem dan contact op met een van onze WordPress specialisten. Zij kijken graag met je mee naar de foutmeldingen die op je website verschijnen, en doen er alles aan deze zo snel mogelijk voor je op te lossen. Zo krijg jij je website snel weer in de lucht en je gebruikers weer verwelkomen.

Geef een reactie